Mainospaikka vapaana! Ota yhteyttä.

Kotimaiselle koiranruualle olisi kysyntää

YLE:n mukaan maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio näkee koiranruokabisneksessä kotimaisten koiranruokatuottajien mentävän loven.

Toistaiseksi satojen miljoonien eurojen koiranruokamarkkinat ovat Suomessa ulkomaalaisyritysten hallussa.


Suomalaisyritysten vaikeaa saada jalansijaa markkinoilla

Suomessa koiranruokamarkkinoilla jyräävät yhdysvaltalaisyritykset Hill`s ja Mars, sekä sveitsiläinen Nestlé. Pelkästään näiden kolmen yrityksen arvioitu osuus Suomen koiranruokamarkkinoista on yli 90 prosenttia.

Suomessakin koiranruokaa valmistaa peräti 33 yritystä, mutta niiden osuus markkinoista on vain kahdeksan prosentin luokkaa. Kotimaisten yritysten tarjonta painottuu suurelta osin raakaruokaan.

Husu-Kallio näkee, että kotimaiselle koiranruualle olisi tarvetta. Erityisesti maailmalla vallitsevan koronatilanne auttaa hahmottamaan kotimaisen tuotannon merkityksen. Olisi huoltovarmuudenkin kannalta tärkeää, että kotimaisten tuotteiden roolia saataisiin kasvatettua.


Kuluttajan tottumuksilla suuri merkitys

Kuluttajan ostotottumuksilla on markkinoiden kehittymisessä suuri rooli. Kotimaisia tuotteita voi ilmestyä kaupan hyllyille vain, mikäli niille riittää kysyntää.

Suomessa asuu noin 700 000 koiraa, joita varten maahan tuodaan vuosittain noin 50 miljoonaa kiloa koiranruokaa, mikä on noin viisinkertainen määrä kotimaan valmistukseen verrattuna. Syöjiä siis riittää, mutta toistaiseksi valtaosa suomalaiskoirien syömästä ruuasta valmistetaan muualla, vaikka kotimainen ruoka on laadultaan hyvä vaihtoehto.

Kotimainen koiranruoka valmistetaan suurelta osin ihmisten elintarviketuotannon hävikistä. Sen sijaan ulkomaalaisen koiranruuan alkuperästä ei läheskään aina voi olla varma – edes alkuperämaata ei lain mukaan tarvitse ilmoittaa pakkauksessa.

Mikäli valveutunut koiranomistaja ostaisi kotimaista ruokaa, kasvaisi myös tuotannon määrä.